dinsdag 4 september 2012

Verdiende aandacht


Even was ik bang in een zwart gat te belanden toen m’n boek Relax Mama! af was. Ik was tenslotte ruim een jaar lang bij alles wat ik deed bezig geweest met ideeën voor het boek. Leuk dat het in april in de winkels lag maar wat nu? Gelukkig was daar toen de eigenhandig opgerichte ‘Club van relaxte moeders’ op Facebook. Wat betekende dat ik gewoon door kon gaan met mijn creatieve proces over het relaxt moederen, de afgekeurde ideeën voor het boek toch nog op de één of andere manier kwijt kon en last-but-not least direct reacties kreeg op wat ik deed.
Op de dag dat ‘De Club’ live ging zaten de relaxte vader en ik op de bank. Waarschijnlijk allebei met een laptop op schoot. “En”, zegt H. “met hoeveel likes ben je tevreden?”
“Uuuuhhh tja, waneer zou de club groot genoeg zijn?” We kwamen er op uit dat 400 een mooi aantal zou zijn om mee te beginnen. H. beloofde dat ik bij 400 likes een fles champagne zou verdienen.
Zo gezegd, zo gedaan. De voorzitter van de club van relaxte moeders ging aan de slag. Stukje hier, plaatje daar, recensietje erop, blog posten, fotootje van de makers. M’n vrienden en de moeders om me heen waren al snel gewonnen. De eerste 100 likes waren geen probleem. Maar de club mag dan wel een leuke speeltuin voor mij zijn, het uiteindelijke doel is natuurlijk om het boek onder de aandacht te houden en niet geheel onbelangrijk de verkoop te stimuleren. En daar is natuurlijk wel meer voor nodig dan een paar vrienden op Facebook maken.
Leerde ik in de vorige eeuw nog op de HEAO Communicatie van de heer Bonny Stoelinga hoe je reclametijd kon inkopen en hoe je direct mails moest schrijven om je product onder de aandacht te brengen, dit zijn andere tijden. Tegenwoordig is het eigenlijk veel leuker, dat hele communiceren. Je kunt veel meer, met middelen die veel toegankelijker zijn. Je hebt geen giga-budgetten nodig om iets te bereiken. Maar zoals Klaas Weima in zijn pas verschenen ‘handboek voor sociale merkcommunicatie en –activatie’ zegt: tegenwoordig gaat het om aandacht verdienen. Ik las hoe hij het verschil tussen vroeger en nu schetst. Las hoe grote merken het aanpakken op Facebook en Twitter. Hoe vijftig visionairs zo hun ideeën hebben over dit nieuwe tijdperk. En tot slot kwam ik bij het concrete stappenplan (de reisplanner) om de aandacht te verdienen.
Ondertussen zat H. mij vanaf de bank af en toe op te jagen. “Heb je nog wat gepost vandaag? Moet je niet weer eens een blog schrijven?” Reageerde ik eerst nog wat geïrriteerd op zijn goedbedoelde coachingsmomenten, met wat hulp van Klaas Weima en zijn voorbeelden begon ik steeds beter te snappen dat het toch echt gaat om aandacht verdienen. En alleen die term al inspireerde me om meer te doen. Om nog meer in de huid van mijn ‘fans’ te kruipen. Nog meer op internet te speuren en ideeën op te doen. En langzaam begon het balletje te rollen. “Like als jij het leukste kind van de wereld hebt”, de autoritbingo. Opeens gingen de ‘vind ik leuks’ met sprongen omhoog. Die ene fles champagne werden er twee en toen drie. Ik kreeg de smaak te pakken. Zelf een persoonlijke foto van een huiskamer die volledig is overgenomen door Playmobil kreeg een dik aantal likes. Verdiende aandacht ‘vind ik leuk’. Verdiende aandacht is ook best verslavend. Verdiende aandacht was voor mij een goede schop onder mijn kont om nog meer mijn best te doen. En zo zit ik nu bijna op de 800 likes. En gaat het boek richting tweede druk. En bovenal, ben ik niet in dat zwarte gat gevallen en ga ik nog even door mijn club.

Verdiende Aandacht is het nieuwste boek van Klaas Weima, maar is ook een blog, een iPad-app en iPhone-app. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen