Even was ik bang in een zwart gat te belanden toen m’n boek
Relax Mama! af was. Ik was tenslotte ruim een jaar lang bij alles wat ik deed
bezig geweest met ideeën voor het boek. Leuk dat het in april in de winkels lag
maar wat nu? Gelukkig was daar toen de eigenhandig opgerichte ‘Club van relaxte moeders’ op Facebook. Wat betekende dat ik gewoon door kon gaan met mijn
creatieve proces over het relaxt moederen, de afgekeurde ideeën voor het boek
toch nog op de één of andere manier kwijt kon en last-but-not least direct
reacties kreeg op wat ik deed.
Op de dag dat ‘De Club’ live ging zaten de relaxte vader en
ik op de bank. Waarschijnlijk allebei met een laptop op schoot. “En”, zegt H.
“met hoeveel likes ben je tevreden?”
“Uuuuhhh tja, waneer zou de club groot genoeg zijn?” We
kwamen er op uit dat 400 een mooi aantal zou zijn om mee te beginnen. H.
beloofde dat ik bij 400 likes een fles champagne zou verdienen.
Zo gezegd, zo gedaan. De voorzitter van de club van relaxte
moeders ging aan de slag. Stukje hier, plaatje daar, recensietje erop, blog
posten, fotootje van de makers. M’n vrienden en de moeders om me heen waren al
snel gewonnen. De eerste 100 likes waren geen probleem. Maar de club mag dan
wel een leuke speeltuin voor mij zijn, het uiteindelijke doel is natuurlijk om
het boek onder de aandacht te houden en niet geheel onbelangrijk de verkoop te
stimuleren. En daar is natuurlijk wel meer voor nodig dan een paar vrienden op
Facebook maken.
Leerde ik in de vorige eeuw nog op de HEAO Communicatie van
de heer Bonny Stoelinga hoe je reclametijd kon inkopen en hoe je direct mails
moest schrijven om je product onder de aandacht te brengen, dit zijn andere
tijden. Tegenwoordig is het eigenlijk veel leuker, dat hele communiceren. Je
kunt veel meer, met middelen die veel toegankelijker zijn. Je hebt geen giga-budgetten
nodig om iets te bereiken. Maar zoals Klaas Weima in zijn pas verschenen
‘handboek voor sociale merkcommunicatie en –activatie’ zegt: tegenwoordig gaat
het om aandacht verdienen. Ik las hoe
hij het verschil tussen vroeger en nu schetst. Las hoe grote merken het
aanpakken op Facebook en Twitter. Hoe vijftig visionairs zo hun ideeën hebben over
dit nieuwe tijdperk. En tot slot kwam ik bij het concrete stappenplan (de reisplanner) om de
aandacht te verdienen.
Ondertussen zat H. mij vanaf de bank af en toe op te jagen.
“Heb je nog wat gepost vandaag? Moet je niet weer eens een blog schrijven?”
Reageerde ik eerst nog wat geïrriteerd op zijn goedbedoelde coachingsmomenten, met
wat hulp van Klaas Weima en zijn voorbeelden begon ik steeds beter te snappen
dat het toch echt gaat om aandacht verdienen. En alleen die term al inspireerde
me om meer te doen. Om nog meer in de huid van mijn ‘fans’ te kruipen. Nog meer
op internet te speuren en ideeën op te doen. En langzaam begon het balletje te
rollen. “Like als jij het leukste
kind van de wereld hebt”, de autoritbingo. Opeens gingen de ‘vind ik leuks’ met
sprongen omhoog. Die ene fles champagne werden er twee en toen drie. Ik kreeg
de smaak te pakken. Zelf een persoonlijke foto van een huiskamer die volledig
is overgenomen door Playmobil kreeg een dik aantal likes. Verdiende aandacht
‘vind ik leuk’. Verdiende aandacht is ook best verslavend. Verdiende aandacht was voor mij een goede schop onder mijn kont om
nog meer mijn best te doen. En zo zit ik nu bijna op de 800 likes. En gaat het
boek richting tweede druk. En bovenal, ben ik niet in dat zwarte gat gevallen
en ga ik nog even door mijn club.
Verdiende Aandacht is het nieuwste boek van Klaas Weima, maar is ook een blog, een iPad-app en iPhone-app.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten